בית קודם הבא סימניה

שמואל ב פרק-ד

שמואל ב פרק-ד

{א}
וַיִּשְׁמַ֣ע בֶּן־שָׁא֗וּל כִּ֣י מֵ֤ת אַבְנֵר֙ בְּחֶבְר֔וֹן וַיִּרְפּ֖וּ יָדָ֑יו וְכָל־יִשְׂרָאֵ֖ל נִבְהָֽלוּ׃
בן שאול . לפי כשמת אבנר , לא נשאר מי להתחזק עמו במלכותו , ועוד לא נשאר בו כח מלכות רק מצד היותו בן שאול המלך , לזה לא הזכירו בשמו : נבהלו . היות ידעו שלבב אבנר היתה שלם עם דוד , וחששו שעם כל זה נהרג בעצתו , ופחדו לנפשם שלא ינקום בכולם , ובעבור זה לא המליכוהו עד שנהרג איש בושת ועשה דוד שפטים בההורגים , ובזה ידעו למפרע שהיה דוד נקי מדמי אבנר , ואז באו כולם להמליכו :
וירפו . מלשון רפיון , והוא ענין יאוש :
וישמע סיפר הרושם שנעשה במיתת אבנר, שלא נשאר עוד איש יתחזק במלכות שאול, כי בן שאול עצמו רפו ידיו, וכן ההמון בכלל נבהלו, וכן לא נשאר איש יעמוד במקום אבנר להצביא את העם, כי, (ב) שני אנשים שרי גדודים היו (תחלה) לבן שאול והם היו מבני בנימין שהוא משבטו של שאול וגם עליהם לא יכול להשען עתה, כי, (ג) ויברחו הבארותים גתימה שעל ידי מעשה (שיסופר בפסוק ו) ברחו מארץ ישראל ושם נשארו עד היום הזה (שהרגו את איש בושת), וכן לא נשאר איש מבני שאול ויוצאי חלציו יתמוך שבט ויחזיק את המלכות. כי :

{ב}
וּשְׁנֵ֣י אֲנָשִׁ֣ים שָׂרֵֽי־גְדוּדִ֣ים הָי֪וּ בֶן־שָׁא֟וּל שֵׁם֩ הָאֶחָ֨ד בַּֽעֲנָ֜ה וְשֵׁ֧ם הַשֵּׁנִ֣י רֵכָ֗ב בְּנֵ֛י רִמּ֥וֹן הַבְּאֶֽרֹתִ֖י מִבְּנֵ֣י בִנְיָמִ֑ן כִּ֚י גַּם־בְּאֵר֔וֹת תֵּחָשֵׁ֖ב עַל־בִּנְיָמִֽן׃
היו בן שאול . היו לבן שאול , כמו ( שמואל-א יג ח ) : למועד אשר שמואל , אשר לשמואל :
שרי גדודים . שרים על אנשי החיל היו לבן שאול : כי גם בארות וגו' . אולי עמדה מחוץ לגבולם , ולא היה ידוע לכל אשר היא מבנימין :
בן שאול . כמו לבן שאול , ותחסר הלמ''ד :

{ג}
וַיִּבְרְח֥וּ הַבְּאֵרֹתִ֖ים גִּתָּ֑יְמָה וַֽיִּהְיוּ־שָׁ֣ם גָּרִ֔ים עַ֖ד הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה׃
ויברחו הבארתים . כשמת שאול , שעזבו בני ישראל הערים שסביבות פלשתים , כמו שאמור למעלה , אז ברחו הבארותים :
ויברחו . ברחו מאז , ולא הוזכר למה : עד היום הזה . אשר הרגו לאיש בושת , כי אז נהרגו גם הם בידי דוד , כמה שכתוב בענין :

{ד}
וְלִיהֽוֹנָתָן֙ בֶּן־שָׁא֔וּל בֵּ֖ן נְכֵ֣ה רַגְלָ֑יִם בֶּן־חָמֵ֣שׁ שָׁנִ֣ים הָיָ֡ה בְּבֹ֣א שְׁמֻעַת֩ שָׁא֨וּל וִיהֽוֹנָתָ֜ן מִֽיִּזְרְעֶ֗אל וַתִּשָּׂאֵ֤הוּ אֹֽמַנְתּוֹ֙ וַתָּנֹ֔ס וַיְהִ֞י בְּחָפְזָ֥הּ לָנ֛וּס וַיִּפֹּ֥ל וַיִּפָּסֵ֖חַ וּשְׁמ֥וֹ מְפִיבֹֽשֶׁת׃
וליהונתן בן שאול . מונה והולך איך נשבת מלכות מבית שאול , הוא ובניו נהרגו , וזה הנשאר , הרגוהו על משכבו , ובנו של יהונתן נפל ויפסח : נכה רגלים . שבור רגלים :
מיזרעאל . אשר נהרגו בהמלחמה ההוא : ותנס . מפחד פלשתים שלא יבואו אל בית המלך לשלול שלל : ויפל . הבן ההוא נפל מידה , ונעשה אז פסח ( וכתבו כאן , לומר שכוונת הבארתים היה בהריגת איש בושת , בכדי להמליך את דוד , היות כי לא נשאר מי מזרע שאול להמליכו אחריו , כי חשבו שמפיבשת לא הגון למלוכה , על כי הוא פסח ברגליו ) :
נכה רגלים . שבור רגלים , כמו ( מלכים ב כג כט ) : פרעה נכה : אמנתו . המגדלת אותו , כמו ( אסתר ב ז ) : ויהי אומן את הדסה : ותנוס . וברחה : בחפזה . ענין מהירות , כמו ( שמואל א כג כו ) : ויהי דוד נחפז ללכת : ויפסח . נעשה חגר :
ליהונתן בן שאול בן נכה רגלים וכו', שזה האחד נשאר והיה פסח עד שלא יכול להיות מעוז ומחסה למלכות שאול, ובהיות עתה בית שאול על האופן הזה מהחולשה באפס עצור ועזוב :

{ה}
וַיֵּ֨לְכ֜וּ בְּנֵֽי־רִמּ֤וֹן הַבְּאֵֽרֹתִי֙ רֵכָ֣ב וּבַעֲנָ֔ה וַיָּבֹ֙אוּ֙ כְּחֹ֣ם הַיּ֔וֹם אֶל־בֵּ֖ית אִ֣ישׁ בֹּ֑שֶׁת וְה֣וּא שֹׁכֵ֔ב אֵ֖ת מִשְׁכַּ֥ב הַֽצָּהֳרָֽיִם׃
וילכו . שבו מגת , והתנכרו והלכו לבית איש בושת :
כחם היום . כאשר נתחמם השמש , והוא בחצות היום : הצהרים . עת התחזק מאור היום , והוא מלשון ( בראשית ו טז ) : צוהר תעשה לתיבה :
והנה אחר זה קשרו שני שרי גדודים אשר לבן שאול על איש בשת והרגוהו בביתו על משככו בהיותו שוכב משכב הצהרים ונכנסו עם אנשים לוקחי חטים שבאו בתוך הבית , ונשאו את ראשו לדוד למצוא חן בעיניו והוא נקם את נקמת איש בשת מהם וצוה להרגם ולקצץ ידיהם ורגליהם ותלו אותם על הברכה בחברון ויקבור את ראש איש בשת בקבר אבנר בחברון :
וילכו בני רמון הבארותי ויבואו כחם היום אל בית איש בושת, לא נשמרו כלל ולא הלכו בלילה רק בעצם היום, בידעם הזמן שאז שוכב משכב הצהרים כי היו לפנים מבני ביתו :

{ו}
וְ֠הֵנָּה בָּ֜אוּ עַד־תּ֤וֹךְ הַבַּ֙יִת֙ לֹקְחֵ֣י חִטִּ֔ים וַיַּכֻּ֖הוּ אֶל־הַחֹ֑מֶשׁ וְרֵכָ֛ב וּבַעֲנָ֥ה אָחִ֖יו נִמְלָֽטוּ׃
והנה באו עד תוך הבית . עם תגרים לוקחי חטים :
והנה באו . חזר לספר איך באו ולא הרגישו בהם , ואמר : שבאו תוך הבית ועשו עצמם כלוקחי חטים מאת איש בושת , ואמר שהכוהו בדופן החמישית מול הכבד והמרה , ונמלטו משם :
והנה . כמו והמה :
והנה באו פסוק זה הוא מאמר מוסגר, רצה לומר והם כבר עשו רצח כזה שבעבורו ברחו אז מן הארץ לגת, כי עוד בהיותם שרי גדודים באו עד תוך הבית של לקחי חטים (בית המיוחד לסוחרי חטים) ויכוהו (את בעל הבית) אל החומש, וזה היה הסבה שרכב ובענה נמלטו לגת (כמו שנזכר בפסוק ג) :

{ז}
וַיָּבֹ֣אוּ הַבַּ֗יִת וְהֽוּא־שֹׁכֵ֤ב עַל־מִטָּתוֹ֙ בַּחֲדַ֣ר מִשְׁכָּב֔וֹ וַיַּכֻּ֙הוּ֙ וַיְמִתֻ֔הוּ וַיָּסִ֖ירוּ אֶת־רֹאשׁ֑וֹ וַיִּקְחוּ֙ אֶת־רֹאשׁ֔וֹ וַיֵּֽלְכ֛וּ דֶּ֥רֶךְ הָעֲרָבָ֖ה כָּל־הַלָּֽיְלָה׃
ויבאו הבית . עתה חזר לספר אופן ההכאה , ואמר : בתחלה המיתו אותו , ואחר זה כרתו ראשו :
ויבואו רצה לומר שני הרוצחים האלה שכבר עשו רצח כזה מקדם הן המה שהרגו את המלך גם כן באופן זה שבאו הבית והוא שוכב על מטתו (שכאשר חשבו שבעת הצהרים ישכב כן היה) ויכהו וימיתהו והנה כל זה מורה שהיה איש בושת בטוח לא פחד שיקום איש עליו דאם לא כן היה מעמיד שומרים ולא היו מניחים לאלה ליכנס עד חדר משכבו :

{ח}
וַ֠יָּבִאוּ אֶת־רֹ֨אשׁ אִֽישׁ־בֹּ֥שֶׁת אֶל־דָּוִד֮ חֶבְרוֹן֒ וַיֹּֽאמְרוּ֙ אֶל־הַמֶּ֔לֶךְ הִנֵּֽה־רֹ֣אשׁ אִֽישׁ־בֹּ֗שֶׁת בֶּן־שָׁאוּל֙ אֹֽיִבְךָ֔ אֲשֶׁ֥ר בִּקֵּ֖שׁ אֶת־נַפְשֶׁ֑ךָ וַיִּתֵּ֣ן יְ֠הוָה לַֽאדֹנִ֨י הַמֶּ֤לֶךְ נְקָמוֹת֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה מִשָּׁא֖וּל וּמִזַּרְעֽוֹ׃
ויתן ה' . רוצה לומר : והנה נתן ה' וכו' :

{ט}
וַיַּ֨עַן דָּוִ֜ד אֶת־רֵכָ֣ב ׀ וְאֶת־בַּעֲנָ֣ה אָחִ֗יו בְּנֵ֛י רִמּ֥וֹן הַבְּאֵֽרֹתִ֖י וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֑ם חַי־יְהוָ֕ה אֲשֶׁר־פָּדָ֥ה אֶת־נַפְשִׁ֖י מִכָּל־צָרָֽה׃

{י}
כִּ֣י הַמַּגִּיד֩ לִ֨י לֵאמֹ֜ר הִנֵּה־מֵ֣ת שָׁא֗וּל וְהֽוּא־הָיָ֤ה כִמְבַשֵּׂר֙ בְּעֵינָ֔יו וָאֹחֲזָ֣ה ב֔וֹ וָאֶהְרְגֵ֖הוּ בְּצִֽקְלָ֑ג אֲשֶׁ֥ר לְתִתִּי־ל֖וֹ בְּשֹׂרָֽה׃
לתתי לו בשורה . אשר דימה לשמחני , למען תתי לו שכר בשורתו :
כי המגיד . מוסב על המקרא שלפניו שאמר חי ה' וגו' , אשר אמת הדבר כי המגיד לי לאמר שמת שאול על ידו : כמבשר בעיניו . בעיני עצמו היה כמבשר לי טוב : ואחזה בו . כי מה שצוה לנערו להרגו , הרי הוא כאלו בעצמו הרגו : אשר לתתי . אשר חשב שאתן לו מתן בשורה :
כי המגיד יש הבדל בין מגיד ובין מבשר, שהמגיד יגיד דבר שאין לחברו בו תועלת בידיעתו, ולפעמים דבר ששמע במקרה מפי אחרים, והמבשר יכוין להודיע דבר שיש לחברו בו תועלת ובא ברוב על בשורה טובה, ועל דבר שראה בעיניו, והנה מיתת שאול היה אצל דוד רק הגדה כי לא חשב להשיג מזה שום תועלת וכ''ש שלא היה אצלו בשורה טובה, אבל בעיניו היה כמבשר לו בשורה טובה, והנה לא אמר שהוא אמר שהמיתו כי באמת לא היה מאמין לו בזה כי חשב שאמר זה כדי שיתן לו שכר בשורה, וזה שכתוב אשר לתתי לו בשורה, ובזה לא האמין כי הוא גמר מיתתו, בשגם שאף לפי דבריו כבר היה שאול בן מות, ובכ''ז הרגתיו יען היה כמבשר בעיניו, ושמח על מיתתו :

{יא}
אַ֞ף כִּֽי־אֲנָשִׁ֣ים רְשָׁעִ֗ים הָרְג֧וּ אֶת־אִישׁ־צַדִּ֛יק בְּבֵית֖וֹ עַל־מִשְׁכָּב֑וֹ וְעַתָּ֗ה הֲל֨וֹא אֲבַקֵּ֤שׁ אֶת־דָּמוֹ֙ מִיֶּדְכֶ֔ם וּבִעַרְתִּ֥י אֶתְכֶ֖ם מִן־הָאָֽרֶץ׃
אף כי . רצה לומר : וכל שכן שאהרוג אתכם , כי הרעותם לעשות יותר ממנו , כי ההורג את שאול , הנה במלחמה הרגו על פי שאלתו , וידע כי לא יחיה עוד אחר אשר היה כבר מוכה בחרב , ואף הפרשים הדביקוהו כמו שכתוב למעלה ( א ט י ) אבל אתם , הלא הרגתם אותו בביתו על משכבו , ומכל שכן שאבקש דמו וכו' :
ובערתי . ענין הפנוי והסרה , כמו ( דברים כו יג ) : בערתי הקדש :
אף כי רצה לומר שם לא הרג את שאול וגם אם גמר מיתתו לא היה בבית רק במלחמה שכבר היה בן מות, ואף כי פה שהרגוהו ממש לא במלחמה רק בביתו על משכבו. זאת שנית ששאול כבר היה מחוייב מיתה על פי נביא שא''ל מחר אתה ובניך עמי על ידי עונותיו, והם הרגו איש צדיק שלא חטא חטא משפט מות. ועתה הלא אבקש רצה לומר, {{{א}}} אבקש את דמו, {{{ב}}} שחוץ מזה אבער אתכם כי אתם רוצחים שופכי דם נקיים :

{יב}
וַיְצַו֩ דָּוִ֨ד אֶת־הַנְּעָרִ֜ים וַיַּהַרְג֗וּם וַֽיְקַצְּצ֤וּ אֶת־יְדֵיהֶם֙ וְאֶת־רַגְלֵיהֶ֔ם וַיִּתְל֥וּ עַל־הַבְּרֵכָ֖ה בְּחֶבְר֑וֹן וְאֵ֨ת רֹ֤אשׁ אִֽישׁ־בֹּ֙שֶׁת֙ לָקָ֔חוּ וַיִּקְבְּר֥וּ בְקֶֽבֶר־אַבְנֵ֖ר בְּחֶבְרֽוֹן׃
ויקצצו . כרתו , כמו ( תהלים מו י ) : וקצץ חנית : על הברכה . אצל מקום כניסת המים , כמו ( לעיל ב יג ) : ברכת גבעון :
ויקצצו את ידיהם שעשו המעשה, ואת רגליהם שהלכו לבשר את דוד, ויתלו כדי שלא יזיד עוד איש לשלוח יד במלך, וזה עשה מדין מלך לא מדין התורה :

הגדרות

שמור

סימניות

חזור

פירוש

סגור